Skip to content

Wat is de kern van SEO?

Techniek, content autoreit… Wat is eigenlijk de kern van SEO? Op Frankwatching schreef ik het al: stop met trucjes & help je doelgroep écht. Waarheen leidt de weg die we moeten gaan, waarvoor zijn wij op aard? Mieke telkamp wist het niet en wij mensen zoeken al zo lang als we bestaan; vuur, eten, vruchtbare grond, werk. En nu? Nu zoeken we naar informatie. We leven in het informatietijdperk.

Waarom zoeken als informatie overal is?

Het informatietijdperk onderscheidt zich dat gevraagde en ongevraagde informatie ons om de oren vliegt. Overal. Altijd. In een landschap waar zoekmachines de zoekfunctie lieten watertrappelen in een zee van informatie-ellende, brak Google met een minimalistisch taakgericht design alle regels. Grofweg gebruikt nu meer dan 95% van de volwassenen zoekmachines, waarvan nog geen 5% een andere voorkeur dan Google heeft. Goed kunnen zoeken naar informatie blijkt een verademing in het informatietijdperk.

SEO in het informatietijdperk

SEO staat voor Search Engine Optimization, oftewel zoekmachine optimalisatie. Zoekmachine optimalisatie is de kunst van het optimaliseren van websites en apps voor gebruikers van externe zoekmachines. Hoe je de zin ook ontleed en hoeveel nieuwe vragen de beschrijving ook nog weet op te roepen, er staat één woord centraal: gebruikers.

SEO gaat om mensen

Gebruikers van zoekmachines zijn op zoek naar richting en informatie. Deze gebruikers, jouw doelgroep, stellen een vraag aan zoekmachines. Hoe beter een zoekmachine de vragen van haar gebruikers beantwoord, hoe beter de zoekmachine. Boven alles streven zoekmachines naar het steeds beter beantwoorden van vragen. SEO gaat om echte vragen van echte mensen. Los van de veelgenoemde pijlers techniek, content en autoriteit… zorg dat je vragen van je doelgroep beantwoord. Beter dan iedereen. Dat is de kern van SEO.

Overigens wordt die race om als beste vragen te beantwoorden er niet makkelijker op, want zoekmachines racen mee.

google-seo-olympische-spelen

Gepubliceerd inSEO

Reageer als eerste

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *